Köp- och leveransvillkor

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Iris Hantverk AB. Genom att beställa varor på Iris Hantverk AB accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Om du är under 18 år krävs målsmans godkännande för att avtalet ska vara giltigt

Betalning

Alla priser på www.irishantverk.se är i svenska kronor (SEK), inklusive 25% moms.

På din beställning tillkommer en fraktavgift på 59 kr.

Vid delbetalning genom Svea Bank tillkommer en aviavgift om 29 kr/avi. Vid kortbetalningar tillkommer inga avgifter utöver fraktkostnad.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Skulle din önskan om faktura inte blir beviljad kan du gå tillbaka i kassan och välja ett annat betalningssätt. Samtliga fakturor är av Iris Hantverk AB överlåtna till Svea Bank AB. Fakturan skickas via email. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Läs mer om allmänna villkor genom Svea Bank AB här

Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala alla dina köp över 200 kr. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Skulle din önskan om delbetalning inte blir beviljad kan du gå tillbaka i kassan och välja ett annat betalningssätt. Samtliga fakturor är av Iris Hantverk AB överlåtna till Svea Bank AB. Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.

Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Svea Bank sammanställer dem på en kontofaktura månadsvis. Följande alternativ finns för delbetalning:

3 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 95 kr)
6 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 195 kr)
12 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)

Aviavgift om 29 kr per månad tillkommer på samtliga alternativ. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

Läs mer om allmänna villkor genom Svea Bank AB här

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Kortbetalning

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard och Maestro. När du betalar med bank/betalkort tillkommer ingen extra kostnad förutom fraktkostnaden på 59 kr. Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS - certifierade kortbetalningslösning. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner Svea Bank AB för att garantera snabb och säker betalning. Så här går det till:

1. I kassan väljer du Kreditkort som betalningsmetod. Du länkas nu till Svea Banks säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVC)* samt namn på kortinnehavaren.
3. Dina uppgifter skickas krypterat och en kontroll genomförs för att säkerställa att kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. När betalningen accepteras dras pengarna från ditt konto och du överförs via Svea Bank AB tillbaka till Iris Hantverk AB som sedan skickar din order.

Svea Bank AB som hanterar våra kortbetalningar uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

*CVC är den tresiffriga kod som du finner baktill på ditt kort och används för att öka säkerheten vid betalning på internet.

Läs mer om allmänna villkor genom Svea Bank AB här

Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Frakt och Leverans

Leveransvillkor

Vi levererar måndag till fredag med undantag för nationella helgdagar, vid hög belastning kan det ta en dag extra. Leverans sker endast inom Sverige.  Priserna visas i svenska kronor inklusive moms och du ser ett totalpris i kassan inklusive eventuella avgifter för frakt eller valda betalningssätt.

Orderbekräftelse

När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst på 08-214726 eller webbshop@irishantverk.se snarast om du undrar över något. Om du önskar ändra en beställning i efterhand kan det vara svårt då din vara packas och levereras så snart betalning mottagits. Paketet levereras alltid med DHL ett utlämningsställe i ditt närområde. OBS! Det är angiven postkod som automatiskt styr till vilken ort paketet skickas, så kontrollera att du angivit rätt postnummer. Så snart paketet anlänt till utlämningsstället får du en SMS-avisering till angivet mobiltelefonnummer som du behöver tillsammans med giltig legitimation vid uthämtning. Du kan även använda ditt försändelse-id tillsammans med giltig legitimation för att hämta ditt paket. Vid omstyrning av paket som skickats fel eller ej hämtats ut pga fel angivna uppgifter debiteras kunden kostnaden. Kontakta kundtjänst om du har några frågor så hjälper vi dig!

Frakt

Det tillkommer fraktavgift på 59 kr (oavsett hur mycket du handlar). Du kan också välja att hämta Ditt paket i vår butik på Kungsgatan 55, Stockholm, och betalar då ingen frakt.

Leverans

Normalt ligger vår leveranstid på cirka 3 helgfria vardagar. Om det uppstår något problem hos oss som innebär att Din order inte kan skickas inom utsatt tid hör vi av oss till Dig för ytterligare information om ordern. Du får alltid en orderbekräftelse till angiven e-postadress innan vi skickar varorna till dig. Alla våra paket skickas med DHL ett utlämningsställe i ditt närområde. Paketet aviseras via mobil så det är viktigt att ange ett korrekt, giltigt svenskt mobilnummer. Är Ditt paket skadat när du hämtar det, anmäl det genast på platsen.

DRÖJSMÅL I LEVERANS

Vi strävar alltid efter att leverera det som blivit beställt inom utlovad tid men om leveransen av någon anledning skulle dröja ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst så att vi kan undersöka dröjsmålet. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta vår kundtjänst. Iris Hantverk AB tar inte ansvar för någon som helst skada som uppkommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits.

TRANSPORTSKADOR

All transport sker med hjälp av DHL till utlämningsställe. Kontrollera noggrant ditt paket när du hämtar ut det. Om ditt paket skulle uppvisa några transportskador, anmäl detta så fort som möjligt till oss på e-post webbshop@irishantverk.se eller på telefon 08-21 47 26.

Ej uthämtat paket

För paket som inte hämtas ut debiteras en avgift för outlöst paket på 300 kr. Det motsvarar de kostnader som uppstår för att ta paketet i retur.

Ångerrätt - byten och returer

Ångerrätt

Det är viktigt för oss att du är nöjd med dina varor. Från och med att ditt paket har anlänt till postombudet har du 14 dagars öppet köp, bytes- och returrätt. Vårt villkor är att varan kommer tillbaka i originalskick, d.v.s. att den inte är använd och samt att originalförpackningen bifogas. Självklart har du som kund alltid rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. 

Vid utnyttjande av ångerrätten skickar Du tillbaka varan till Iris Hantverk AB och står själv för returfrakt och transportrisken. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att denna är oanvänd och oskadad återbetalas beloppet du betalat för varan minus returfrakten.

Så här gör du vid byten och returer

Kontakta först vår kundtjänst angående bytet eller returen av din vara. Skicka sedan tillbaka de varor som du vill byta/returnera tillsammans med ett returformulär och en kopia på din orderbekräftelse. Returformulär, klicka här.

BYTE - SÅ HÄR GÖR DU

  1. Kontakta oss på Iris Hantverk AB på webbshop@irishantverk.se eller ring kundtjänst på 08-214726 så att vi kan skicka en retursedel till dig samt reservera den nya varan.
  2. Skriv ut och fyll i returformuläret som du hittar ovan. 
  3. Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret och en kopia på din orderbekräftelse. Tänk på hur viktigt det är att packa varorna som du vill byta på ett sätt att de inte kan gå sönder under transporten. Använd gärna det skyddsmaterial som du mottog i leveransen.  Känner du dig osäker eller har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig. Om varan blir förstörd eller att vi inte godkänner bytet debiteras du en avgift på 300 kronor.
  4. När vi har mottagit varan och godkänt bytet skickar vi den nya varan till dig. Om den nya varan är dyrare så betalar du mellanskillnaden till vårat bankiro innan vi skickar paketet och om den är billigare så justerar vi din faktura/kortbetalning alternativt återbetalar mellanskillnaden till ditt bankkonto. Returfrakten på 59 kr räknas av.

RETUR - SÅ HÄR GÖR DU

  1. Kontakta oss på Iris Hantverk AB på webbshop@irishantverk.se eller ring kundtjänst på 08-214726 så att vi kan skicka en retursedel till dig.
  2. Skriv ut och fyll i returformuläret som du hittar ovan. Kom ihåg att ange orsak till returen.
  3. Skicka tillbaka varan tillsammans med returformuläret och en kopia på din orderbekräftelse. Tänk på hur viktigt det är att packa varorna som du vill byta på ett sätt att de inte kan gå sönder under transporten. Använd gärna det skyddsmaterial som du mottog i leveransen.  Känner du dig osäker eller har några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig. Om varan blir förstörd eller att vi inte godkänner returen debiteras du en avgift på 300 kronor.
  4. När vi har mottagit varan och godkänt returen justerar vi din faktura/kortbetalning alternativt återbetalar pengarna till ditt bankkonto. Returfrakten på 59 kr räknas av.

Reklamation

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera dem. Om en vara skulle vara felaktig eller skadad kontakta kundtjänst omedelbart på webbshop@irishantverk.se så hjälper de Dig hur du ska gå tillväga. Var vänlig och bifoga digitala bilder på produkterna/skadorna vid mailkontakt, för att förenkla ärendet. Vid en eventuell tvist följer Iris Hantverk AB Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Notera att fraktkostnaden vid returer och byten betalas av dig som kund. Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara, så återbetalar vi samtliga fraktkostnader samtidigt som vi betalar tillbaka det du lagt ut för varan.

Återbetalning

Iris Hantverk AB återbetalar konsumenten senast inom 30 dagar i de fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet eller ska få pengar återbetalda.

Övrigt

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vi kan heller inte garantera att bilderna återger produktens exakta verkliga utseende. Vi reserverar oss även för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi förbehåller oss rätten att justera priser och eventuella prisfel. Om du vill ha ytterligare information om Iris Hantverks produkter kontakta kundtjänst på webbshop@irishantverk.se

Personuppgifter

När du gör din beställning i Iris Hantverks webbshop uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden samt för vår marknadsföring. Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att ta del av informationen som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller missvisande kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst på 08-214726. Här kan du läsa mer om vår integritetspolicy.

Cookies

Enligt den nya lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003 skall alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta. Besökaren skall även ges möjlighet att förhindra att cookies lagras på datorn. En cookie är en liten textfil som sparas i din dator när du besöker en webbplats som använder cookies. Nästa gång du besöker samma webbplats kan den läsa din cookie och visa sidorna enligt dina inställningar. Vår webbplats använder ibland cookies och då enbart för att göra det lättare för dig att använda våra sidor. Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i din webbläsare (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Netscape, Opera m fl) så att den inte sparar cookies. Här kan du läsa mer om cookies.

Nyhetsbrev

När du genomför köp på irishantverk.se samtycker du till att vi skickar nyhetsbrev till dig med erbjudande och information. Du kan när som helst ändra dina preferenser på vår hemsida under nyhetsbrev.

Force Majeure

Iris Hantverk AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Lagar

Iris Hantverk AB följer Distans- och hemförsäljningslagen, konsumentköplagen och E-handelslagen.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Iris Hantverk AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Kontakt

Kontakta kundtjänst

Kundtjänst telefon: 08-214726
Måndag-Fredag: 10.00-18.00

E-post: webbshop@irishantverk.se
Vi svarar på alla mail som rör köp/beställning inom 24 timmar vardagar.

Postadress

Iris Hantverk
Kungsgatan 55
11122 Stockholm

scroll